Thursday 26 September 2013

Pengenalan Cara Permainan dan Keistimewaan Petanque

Petanque adalah sejenis sukan yang menggunakan ‘boule’ (1)  yang diperbuat daripada logam dan dimainkan mengikut peraturan-peraturan tertentu. Boule akan dibaling mengikut cara-caranya  untuk menghampiri sasaran yang berupa sebiji bola kayu , saiznya  seperti sebiji guli  bagi membolehkan pemain mendapat  mata permainan.  Mata penamat bagi permainan petanque adalah 13 mata.  Lazimnya dalam permainan ini 3 orang pemain akan bertanding dengan 3 orang pemain lain. Petanque  boleh juga dimainkan antara  dua  lawan dua  atau satu lawan satu.
Perkataan  ‘petanque’ adalah kacukan daripada perkataan Perancis ‘Pieds tanques’ yang membawa maksud kedua-dua kaki terikat yang menggambarkan keadaan bilamana seseorang yang bermain petanque tidak dibolehkan mengangkat kaki semasa melakukan balingan berlawanan dengan Jeu de Provencal yang memerlukan larian tiga langkah sebelum melontar boule yang berada di tangan.
(1)  boule :  bermaksud  bola yang diperbuat daripada logam dan digunakan  dalam permainan petanque. 

Hajjah Sufiah Haji Ishak, Sport For All Series, Selangor, Penerbitan PCT  
         Sdn.  Bhd.

Majalah Pelancar Wajah Jati Diri Koperasi, April 2005, Angkatan Koperasi  
         Kebangsaan Malaysia Berhad (ANGKASA), Petaling Jaya Selangor.

http://www. petanque. Org

http://www.emedia.Com.my/misc/EPG/khamis/gelanggang/ 20041122082901/
          article/ gelanggang

Berita Harian, 18 November 2004

No comments:

Post a Comment

KEJOHANAN PETANQUE SIRKIT REMAJA KEBANGSAAN SIRI 6 2023

  Syukur alhamdulillah target periodisasi tercapai selaku Jurulatih dapat melahirkan atlet berprestasi tinggi dalam masa setahun. Sejarah be...