Monday, 30 September 2013

Format Pertandingan

1.Nyatakan format pertandingan yang boleh digunapakai untuk mengendalikan pertandingan petanque.

            Terdapat beberapa format pertandingan yang boleh digunapakai untuk mengendalikan   pertandingan petanque, iaitu ;

                        1.         Sistem liga
                        2.         Sistem kalah mati.
                        3.         Sistem kalah mati dua kali.
                        4.         Sistem Pertandingan SWISS

2. Drafkan pertandingan liga 3 sekumpulan, 2 darinya layak ke pusingan kedua.

            Perlawanan 1 =           A1 lawan A2
            Perlawanan 2 =           A1 lawan A3
            Perlawanan 3 =           A2 lawan A3

            *  Johan dan Naib Johan kumpulan akan layak ke pusingan ke dua berdasarkan                      keputusan perlawanan yang dijalankan.





3. Lukiskan diagram “double knockout” empat sekumpulan.


4. Lukiskan diagram ”double knockout” lima sekumpulan.



5. Lukiskan diagram ”knockout” peringkat suku akhir hingga ke akhir




6. Sistem Pertandingan SWISS

Terdapat berbagai sistem pertandingan  yang wujud.  Tiap-tiap sistem itu mempunyai kekuatan dan kelemahan masing-masing.  Yang pentingnya semasa memilih satu-satu sistem yang hendak diguna harus melihat :
1.      objektif pertandingan
2.      peruntukan masa
3.      persediaan kemudahan dan peralatan
4.      peruntukan kewangan
5.      bilangan penyertaan

Di sini saya ingin perkenalkan sistem swiss yang digunakan dalam pertandingan petanque.  Sistem ini diubahsuai dari sistem swiss yang digunakan dalam permainan catur. Terdapat berbagai versi dalam sistem ini tetapi dalam kejohanan petanque dunia satu penetapan telah digubal bagi menyelesaikan kehendak dan unsur yang terdapat dalam permianan petanque itu sendiri.

1.       Penetapan bilangan pusingan awal perlawanan

1.1   Bilangan pusingan bergantung kepada bilangan peserta.  Berdasarkan pengiraan 2n.  9 – 16 peserta dijalankan 4 pusingan (24 = 16),17 - 32 peserta 5 pusingan (25 = 32) 33 – 64 peserta 6 pusingan dan seterusnya.
1.2   Walupun begitu penganjur boleh menetapkan bilangan pusingan mengikut pilihan mereka berdasarkan faktor masa dan bilangan gelanggang.  Contoh 16 peserta dijalankan  3/5 pusingan atau 46 peseta dijalankan 5 pusingan sahaja.

2.       Penetapan pasangan awal perlawanan.

2.1   Peserta dibahagi kepada 2 kumpulan A dan B.  Di mana bilangan peserta bagi kedua-dua kumpulan adalah sama sekiranya bilangan peserta adalah genap atau kumpulan B dilebihkan seorang sekiranya bilangan peserta adalah ganjil.
2.2   Sekiranya terdapat seeded, pasukan yang berjaya ke suku akhir semasa kejohanan yang sama sebelum ini diletakkan pada no 1 hingga 8 iaitu dalam kumpulan A. Peserta lain akan diundi untuk kedudukan lain (samaada dalam kumpulan A atau B mengikut no yang diperlolehi.
2.3   Sekiranya terdapat pasukan yang di seeded tidak hadir, maka mereka yang berjaya dalam kejohanan nation cup (Loser pool)   akan mengganti tempat tersebut.
2.4   Sekiranya terdapat ranking bagi semua pasukan, maka susunan pasukan diletakkan mengikut ranking dari 1 hingga akhir. Contoh bagi 32 pasukan:
2.4.1          Sekiranya semua pasukan ada ranking maka mereka yang 16 terbaik akan diletakkan di no 1 hingga 16 dalam kumpulan A, manakala ranking 17 – 32 diletakkan di no 32 – 17 dalam kumpulan B.  Ini akan menjadikan ranking 1 akan bertemu dengan ranking 32, ranking 2 bertemua ranking 31, ranking 16 bertemu rangking 17 dan seterusnya.
2.4.2          Sekiranya bilangan peserta ganjil, peserta yang terendah rankingnya akan diberi bye dengan mata kemenangan 13 – 7.  Begitulah seterusnya bagi pusingan berikutnya, peserta yang mempunyai mata terendah akan diberi bye dan setiap peserta hanya boleh diberi sekali bye sahaja.  

3.       Penetapan pasangan perlawanan seterusnya.

3.1   Bagi pusingan kedua, peserta dikumpulkan dalam kumpulan berdasarkan mata yang diperolehi. Menang 1 mata, kalah 0 mata.  Mereka yang menang akan lawan peserta yang menang juga (Kedua-duanya perolehi 1 mata), yang kalah akan bertemu yang kalah (Kedua-duanya perolehi O mata).  Undian juga dibuat bagi menentukan lawannya.
3.1.1          Sekiranya terdapat peserta yang tiada pasangan, (con. bagi 33 peserta akan ada 17 peserta yang menang dan 16 yang kalah) satu daripada yang menang akan dipasangkan dari pasukan terbaik dari kalangan yang kalah.
3.2   Begitu juga bagi pusingan seterusnya.  Pasukan dihimpun mengikut jumlah mata yang diperolehi, dan dipasangkan dengan pasukan yang sama mata secara undian.  Sekiranya terdapat peserta yang tidak dapat dipasangkan dalam kumpulan yang sama, maka pasukan yang terbaik dari kumpulan bawahnya dipasangkan dengan peserta tersebut.
3.3   Peringatan:  peserta tidak boleh bertemu dua kali sepanjang pusingan awal berjalan. (Pengurus kejohanan harus berhati-hati dan boleh menukar pasangan yang telah diundi bagi mengatasi masalah ini.

4.       Penentuan kedudukan

4.1   Setelah selesai pusingan awal, pasukan akan diberi kedudukan dari 1 hingga akhir.
4.2   Pnentuan kedudukan adalah seperti berikut:
4.2.1          skor tertinggi menang (Jumlah menang: menang 3 perlawanan mendapat 3 mata).  Contoh: Malaysia menang kepada Nederland 13-3, Senegal 13-5, Moroco 13-10 dan kalah kepada England 6-13, Monoco 4-13. Jadi Malaysia perolehi 3 mata.    Jika masih seri
4.2.2          bucholz (Jumlah mata yang diperolehi oleh pasukan yang dilawan) tertinggi menang.  Contoh : Nederland (2), Senegal (3), Moroco (4), England (4), Monoco (5), Jadi Malaysia perolehi bucholz 18. Jika masih seri
4.2.3          jumlah bucholz tetinggi menang (bucholz bagi setiap lawannya dijumlahkan) Contoh: Nederland (12), Senegal (11), Moroco (12), England (15), Monoco (13), jadi Malaysia perolehi jumlah bucholz 63.  Jika masih seri
4.2.4          beza mata tertinggi menang (beza mata dikira dengan menolak mata perolehi dengan mata kena bagi kelima-lima perlawanan (13-3 = 10, 13-5 = 8, 13 -10 = 3, 6 – 13 = -7 dan 4-13 = -9).  Malaysia perolehi beza mata 5 (10 + 8 + 3 – 7 – 9 = 5)

5.       Perlawanan pusingan kedua


5.1  KAEDAH 1 :24 pasukan teratas diletakkan dalam 8 kumpulan (A hingga H) seperti berikut:
        Kumpulan A  (Kedudukan  1, 16 dan 24)
        Kumpulan B  (Kedudukan  2, 15 dan 23)
        Kumpulan C  (Kedudukan  3, 14 dan 22)
        Kumpulan D  (Kedudukan  4, 13 dan 21)
        Kumpulan E  (Kedudukan  5, 12 dan 20)
        Kumpulan F  (Kedudukan  6, 11 dan 19)
        Kumpulan G (Kedudukan  7, 10 dan 18)
        Kumpulan H  (Kedudukan  8, 9 dan 17)
5.1.1          Perlawanan seterusnya secara kalah mati 2 kali bagi 3 pasukan dari setiap kumpulan dengan pasukan 8 teratas mendapat bye. Contoh bagi kumpulan A:  16 x 24.  Yang menang (katakan pasukan 16 menang) akan bertemu 1. Siapa yang kalah akan lawan pasukan 24 bagi menentukan naib johan.
5.1.2          16 pasukan (johan dan Naib Johan) dari setiap kumpulan akan bermain ke pusingan seterusnya secara kalah mati mengikut penentapan seperti berikut:
Johan A – Naib Johan B   
Johan H – Naib Johan G      

Johan D – Naib Johan C  
Johan E – Naib Johan F      

Johan F – Naib Johan E  
Johan C – Naib Johan D

Johan G – Naib Johan H  
Johan B – Naib Johan A

5.1.3          Seterusnya perlawanan secara kalah mati sehingga tamat.    
5.1.4          8 yang kalah akan bermain di pusingan kedua dalam kejohanan Piala Nation (Looser Pool).
5.2   KAEDAH 2 :Sekira 16 pemain teratas terpilih untuk kemasukan ke pusingan kedua, maka penetapan pemain dalam peringkat kalah mati adalah seperti berikut:
   Kedudukan 1 x Kedudukan 16
   Kedudukan 8 x Kedudukan 9
   Kedudukan 5 x Kedudukan 12
   Kedudukan 4 x Kedudukan 13
   Kedudukan 3 x Kedudukan 14
   Kedudukan 6 x Kedudukan 11
   Kedudukan 7 x Kedudukan 10
   Kedudukan 2 x Kedudukan 15

6.       Kejohanan Nation Cup (Looser Pool)
6.1   KAEDAH 1 :Baki 24 pasukan diletakkan dalam 8 kumpulan seperti berikut:
Kumpulan I (Kedudukan  25, 40 dan 41)
Kumpulan J  (Kedudukan  26, 39 dan 42)
Kumpulan K  (Kedudukan  27, 38 dan 43)
Kumpulan L  (Kedudukan  28, 37 dan 44)
Kumpulan M  (Kedudukan  29, 36 dan 45)
                Kumpulan N  (Kedudukan  30, 35 dan 46)
                Kumpulan O (Kedudukan  31, 34 dan 47)
                Kumpulan P  (Kedudukan  32, 33 dan 48)

6.1.1          Ketiga pasukan akan berlawan secara kalah mati dua kali dengan mereka yang berkedudukan terbaik mendapat bye, sama seperti di atas.
6.1.2          Seterusnya  Johan I     x    Naib Johan K    :  pemenang ditemukan dengan ketiga H
                       Johan Q  x    Naib Johan P    :  pemenang ditemukan dengan ketiga D
                        Johan M   x    Naib Johan L    :  pemenang ditemukan dengan ketiga E
                        Johan N    x    Naib Johan O   : pemenang ditemukan dengan ketiga B
                        Johan O    x    Naib Johan N   : pemenang ditemukan dengan ketiga A
                        Johan L     x    Naib Johan M  :  pemenang ditemukan dengan ketiga F
                        Johan P     x    Naib Johan Q   : pemenang ditemukan dengan ketiga C
                        Johan K     x    Naib Johan J    :  pemenang ditemukan dengan ketiga G

6.2  KAEDAH 2  :Sekiranya banyak pasukan yang berada di dalam kumpulan loser pool maka perlawanan kalah mati sekali boleh dijalankan dengan memberi bye (jika perlu) kepada pasukan yang terbaik walaupun dan ditetapkan terlebih dahulu bagi memastikan perlawanan mengikut advantage pasukan yang berkedudukan terbaik bertemu dengan pasukan lemah yang sepadan. Contoh pemenang terbaik bertemu pasukan terlemah dan seterusnya.

7.   Peraturan Khas – Bagi pusingan awal sahaja.

7.1  Perlawanan tamat pada mata 13 atau dalam masa yang ditetapkan 1jam/45minit dengan tambahan 2 end/3 end jika perlu.
7.2  Tambahan end dikira selepas end yang sedang berjalan tamat walaupun masa sudah habis.
7.3  Sekiranya end tamat (termasuk menetapkan mata yang diperolehi), wisel/siren dibunyikan bagi menyatakan masa telah tamat, end yang baru hendak dimulakan tidak termasuk dalam peruntukan end tambahan.
7.4  Gelanggang terhad kepada 1 gelanggang sahaja.  Ini bermakna semua garisan bagi gelanggang tersebut adalah garisan boule mati.
7.5  Kelewatan 5 minit selepas diumumkan pertandingan didenda 1 mata yang diberi kepada pihak lawan dan seterusnya setiap 5 minit.


No comments:

Post a Comment

KEJOHANAN PETANQUE SIRKIT REMAJA KEBANGSAAN SIRI 6 2023

  Syukur alhamdulillah target periodisasi tercapai selaku Jurulatih dapat melahirkan atlet berprestasi tinggi dalam masa setahun. Sejarah be...