Sunday 29 September 2013

Artikel 5– Peraturan Gelanggang

Pentanque dimainkan atas gelanggang daripada pelbagai permukaan.

Jawatankuasa pengelolaan boleh mengarahkan pasukan-pasukan bermain di atas gelanggang yang tetap (marked terrain). Dalam keadaan ini, untuk Kejohanan Kebangsaan dan Antarabangsa, ukuran minimum gelanggang hendaklah 4 meter lebar dan 15 meter panjang.. Untuk lain-lain kejohanan, penganjur boleh mengurangkan ukuran kepada 3 meter lebar dan 12 meter panjang.
Sekiranya satu- satu gelanggang dilingkungi dengan satu sempadan kekal, sempadan ini hendaklah dijarakkan 30 sm (minimum) dari ‘garisan boules mati’. (Garisan boules mati akan mengelilingi bahagian luar gelanggang  tetap dalam jarak 4 meter (maksimum) dan 1 meter ( minimum).

Kaedah ini juga terpakai untuk kawasan dimana pertandingan peringkat akhir diadakan.
Permainan ini dimainkan sehingga 13 mata. Di dalam acara liga dan pusingan kelayakan mata penamat boleh ditetapkan kepada 11 mata.

 Gelanggang Petanque

 Petanque di mainkan atas gelanggang daripada pelbagai permukaan. Jawatankuasa pengelolaan boleh mengarahkan pasukan-pasukan bermain di atas gelanggang yang tetap ( marked terrain).Dalam keadaan ini , untuk kejohanan kebangsaan dan antarabangsa.
Ukuran minimum gelanggang hendaklah 4 meter lebar dan 15 meter panjang. Untuk lain-lain kejohanan, penganjur boleh mengurangkan ukuran kepada 3 meter lebar dan 12 meter panjang.
Sekiranya , satu-satu gelanggang dilingkungi dengan satu sempadan kekal,sempadan ini hendaklah dijarakkan 30 cm ( minimum ) dari ’garisan boules mati’. Garisan boules mati akan mengelilingi bahagian luar gelanggang tetap dalam jarak 4 meter( maksimum) dan 1 meter ( minimum).
Kaedah ini juga terpakai untuk kawasan di mana pertandingan peringkat akhir diadakan. Permainan ini dimainkan sehingga 13 mata. Di dalam acara liga dan pusingan kelayakan  mata penamat boleh ditetapkan kepada 11 mata.





2.5       GELANGGANG 
Petanque boleh dimainkan di atas gelanggang terbuka  (Open Terrain ) atau di atas gelanggang khas  atau gelanggang bertanda ( Marked Terrain ).
Gelanggang terbuka adalah satu kawasan lapang yang mempunyai keluasan yang mencukupi untuk bermain petanque dengan selesa. Apabila bermain adalah perlu dipastikan sebarang bentuk halangan berada dalam jarak satu (1) meter daripada kawasan permainan. Gelangang bertanda adalah satu kawasan permainan yang dibina khas, lengkap dengan sempadan tetap dan beberapa garisan tertentu di dalamnya.

2.6       PANDUAN PENYEDIAAN GELANGGANG
Adalah baik sekiranya gelanggang yang hendak dibina tidak terlalu rata dan ianya boleh serap air. Bagi satu-satu gelanggang dikawasan yang kerap ditakungi air perlu mempunyai  bahan–bahan yang boleh menyerap air dilapisan terbawah atau sub- base. Apabila membina gelanggang adalah disarankan permukaan tanah ( top soil ),  tebal kira-kira 400 mm dikeluarkan dan kemudian diisi dengan  bahan-bahan yang boleh serap air. Lapisan ini hendaklah dikemaskan terlebih dahulu sebelum dimuatkan dengan batu-batu ‘hard core’ dan bahan ‘quarry reject’ atau biasa dikenali sebagai ‘batu kotor’. Elak daripada mengguna bahan-bahan yang mengandungi tanah liat  (clay).  Bagi lapisan teratas tebalnya hendaklah mencukupi untuk boleh memegang boule yang dijatuhkan dan tidak terlalu tebal sehingga boule yang dijatuhkan terbenam. Secara idealnya ketebalan ‘top dressing’ adalah diantara 6mm hingga 15mm. Di permukaan top dressing  hendaklah ditabur dengan bahan campuran debu kuari  (quarry dust) dan batu-batu chipping (granite chips).
Selepas gelanggang disiapkan adalah perlu ianya dilengkapkan dengan satu sempadan kekal dikelilingnya . Sempadan ini boleh diperbuat daripada kayu yang tidak mudah reput  dan  berukuran 100mm x 100mm atau dengan batu bata yang diikat , paip PVC atau sebagainya.
Bahan-bahan yang diperlukan untuk membina gelanggang

Rock dust atau decomposed granite ( D.G.) dengan 15% batu, 3/8 to ½ inch in diameter, in depth of 2 to 2 ¾ inch, compacted at 90%. Gravel dan soil mix lebbih kurang 2 to 2 ¾ inches. Rubbles, broken bricks, batu yang mempunyai diameter 6 inch , kedalamannya  6 hingga 8 inches.


Ukuran Petanque Border Court





No comments:

Post a Comment

KEJOHANAN PETANQUE SIRKIT REMAJA KEBANGSAAN SIRI 6 2023

  Syukur alhamdulillah target periodisasi tercapai selaku Jurulatih dapat melahirkan atlet berprestasi tinggi dalam masa setahun. Sejarah be...